مطلبی که در زیر آمده بر گرفته از سایت MLM BOOK است که لازم دانستیم عزیزانی که هنوز شرکتی را برای خود انتخاب ننموده اند و یا بازاریابانی که در حال مذاکره با متقاضیان همکاری می باشند ضمن مطالعه دقیق بتوانند از نکات آن بهترین بهره برداری را داشته باشند.
یکی از عوامل تأثیر گذار در کسب موفقیت در این حرفه همانند سایر مشاغل، مدیریت شرکت و ویژگی های آن هاست. یک شرکت بدون داشتن مدیریت مشتاق و کاردان نمی تواند موفقیت کسب کند. موفقیت در کار بازاریابی شبکه ای تماماً به افراد، انگیزه آنان و آموزش هایشان بر می گردد. یکی از مهمترین افراد درگیر که معمولا در پشت صحنه قرار دارد و فقط زمان رخداد مشکلات همه از او انتظار دارند مدیریت شرکت است. مدیریت شرکت موتور محرک یک شرکت است به ویژه در شرکت های بازاریابی شبکه ای. در یک مدیر دو عامل بسیار مهم است اول سبک مدیریتی که مورد استفاده قرار می دهد و دوم ویژگی های شخصیتی و روانشناختی مدیر که به اجرای سبک مدیریتی او کمک خواهد کرد. در صورتی که یک مدیر سبک مدیریتی مناسبی را انتخاب نماید و ویژگی شخصیتی مطلوبی را دارا باشد، می توان به موفقیت آن شرکت امید وار بود. ویژگی های شخصیتی ازعوامل تاثیر گذار بر رفتار مدیران و تعیین کننده تصمیمات گرفته شده توسط آنان است. برخی از ویژگی های شخصیتی مهمی که مدیران شرکت های بازاریابی شبکه ای می بایست برای موفقیت در کارشان دارا باشند عبارتند از:
۱- انگیزه: همه مدیران موفق دارای انگیزه های قوی برای مدیریت و موفقیت در کار هستند. انگیزه داشتن قدرت و پیشرفت در کار مدیران را توانمند کرده و به آنان اشتیاق کار کردن را می دهد. مدیر با انگیزه مدیری است که از انجام کار آمد کار ها و تحقق اهدافشان خوشحال می شود. مدیرانی که دارای انگیزه هستند، این انگیزه را به زیر دستانشان نیز منتقل کرده و انرژی حرکت در آن ها ایجاد می کنند.
۲- مهارت های ارتباطی: این مهارت ها از مؤلفه های زیادی تشکیل شده از قبیل قدرت کنترل هیجانات، انتقاد پذیری، توانایی ارتباط با دیگران، آشنایی با زبان بدن و استفاده مناسب از آن ها و توانایی خوب گوش دادن، جرات ورزی و بسیاری از موارد دیگر. یک مدیر موفق باید سطح بالایی از این مهارت ها را دارا باشد یعنی اینکه بتواند با توزیع کنندگان زیر دستش ارتباط یرقرار کرده و پیام هایشان را با زبانی منتقل کند که متناسب سطح فهم زیر دستان بوده و آن ها بتوانند منظور مدیر را درک نمایند. مدیر موفق، مدیری است که هنگام مواجه شدن با انتقادات، آن ها را با سعه صدر پذیرفته و به بررسی و رفع آنان اقدام نماید؛ نه اینکه هنگام مواجه با انتقاد رفتار پرخاشگرانه نشان داده و از قدرت جایگاهش در سرکوب انتقادات استفاده نماید. این مورد در بسیاری از شرکت های بازاریابی شبکه ای دیده می شود که وقتی مدیران شرکت ها با انتقاد از عملکردشان مواجه می شوند و یا شکایاتی را از توزیع کنندگان زیر دستشان دریافت می کنند به جای رسیدگی، با این توزیع کنندگان از موضع قدرت برخورد کرده و بار ها مشاهده شده تا لغو جایگاه پیش رفته اند.
۳- استقامت: این ویژگی بدین معنی است که مدیر می بایست روحیه مقاوت و پشتکار را دارا باشد و آمادگی رویایی با شکست ها و ناکامی ها را داشته باشد. ایجاد تغییرات در باورها و عقاید توزیع کنندگان و همراه کردن آنان در راستای اهداف مدیریت و همچنین تغییر افکار عمومی نسبت به ماهیت بازاریابی شبکه ای نیاز به روحیه مقاوت و پشتکار و تلاش چندین ساله دارد. همان طور که می دانیم مرز بسیار باریکی بین فعالیت هرمی و بازاریابی شبکه ای وجود دارد. بسیاری بر این باور هستند که این فعالیت ها، همان فعالیت های هرمی است که به شکل جدیدی کارشان را آغاز کرده اند، این به دلیل ذهنیت منفی است که شرکت های هرمی در اذهان عمومی ایجاد کرده اند، پس لازم است مدیران شرکت ها برای تغییر این ذهنیت علاوه بر عملکرد مناسب، مقاومت و پشتکار داشته باشند.
۴- هوش بالا و زیرکی: مدیر موفق مدیری است که نسبت به نیاز ها و خواسته های زیر دستانشان آگاهی دارد، آگاهی و برآورده کردن این نیاز ها باعث گسترش اعتماد زیر دستانشان به آن ها می شود. این نیاز ها دامنه گسترده ای از نیاز های مادی تا روحی را در بر می گیرد. آن ها برای موفقیت همچنین لازم است که نیاز های جامعه به ویژه در زمینه محصولاتی که توزیع می نمایند را در نظر بگیرند.
۵- عملگرا بودن: یک مدیر زمانی موفق است که در اجرای تصمیماتش راسخ باشد و آن ها را به منصه ظهور برساند. آشنایی با فرآیند صحیح برنامه ریزی کاری و عملی کردن تمامی مراحل یک ویژگی اساسی برای مدیران است که ضامن موفقیت در کار است.
۶- همدلی: درک دنیا از دیدگاه زیر دستان از صفات اصلی مدیران موفق است. بدون همدلی مدیر نمی تواند اعتماد زیر دستان را نسبت به خود جلب کند و بدون اعتماد زیر دستان، مدیر قادر به هدایت موفق شرکت نیست.
۷- اعتماد به نفس: اعتماد به نفس و اعتماد پذیری از دیگر ویژگی های اساسی مدیران است. این افراد نیاز به تأیید دیگران ندارند و اقدامشان برای کسب تأیید نیست، بر اساس آنچه درست و قانونی است اقدام می نمایند و اگر راه حل هایشان موفقیت آمیز نباشد، انعطاف لازم برای تغییر دادن آن را دارند.
۸- شهامت اجتماعی: مدیر موفق فردی است که تمایل به پذیرش خطرات دارد و از نظر اجتماعی فردی صبور، منطقی، مسئولیت پذیر است.این افراد در تعاملات اجتماعی شان، افرادی دقیق و ریز بین بوده و قادر به نگهداری روابط اجتماعی شان هستند.
۹- ثبات هیجانی: فرد دارای ثبات هیجانی، فردی است که قادر به تحمل ناکامی و فشار روانی است و این فرد باید بلوغ فکری و قدرت سازگاری مناسب را برای کنار آمدن با مشکلات پیش آمده را داشته باشد.
۱۰- دقیق بودن: مدیر موفق فردی دقیق و منضبط است و این ویژگی منجر می شود در پیش بینی ها، تصمیم گیری ها و انجام وظایفش دقیق عمل نماید. این افراد وجدان کاری بالایی دارند و پایبند به ارزش ها و مقررات هستند.
۱۱- آگاهی و شهود: در دنیای امروز که تغییرات خیلی سریع اتفاق می افتد، لازم است مدیر برای اخذ تصمیمات صحیح و مناسب سطح آگاهی بالایی از مسائل به ویژه مسائل کاری داشته باشد. استدلال و منطق همیشه نمی تواند در اخذ تصمیات مناسب به مدیر کمک کند؛ بلکه لازم است مدیر ادراک بالادر فرآیند تصمیم گیری اش داشته باشد.
همه ویژگی ها در کنار شرایط موقعیتی و تحصیلاتی مدیر منجر به کسب موفقیت در کار خواهد شد.