شرکت شبکه بادران چندی قبل میزبان همایش بزرگ بازاریابان با عنوان اصول راهبردی و تکنیکهای فروش در سالن فرشتههایباد بود.
معرفی TOP20
در ابتدای همایش بردیا بخشی از توزیعکنندگان ارشد، ضمن خیرمقدم به بازاریابان خاطرنشان کرد: هرکدام از شما میتوانید با سعی و تلاش در لیست 20 نفره شورای راهبردی بادران و یا اصطلاحاً TOP20 قرار بگیرید و دستیابی به چنین جایگاهی از اهمیت بالایی برخوردار است، چون این امکان فراهم میشود که از نزدیک با مدیران ارشد شرکت شبکه بادران دیدار و گفتگو داشته باشید، لذا امیدوارم در آیندهای نزدیک با تلاش مضاعف در لیست برترینها قرار بگیرید.
عامل موفقیت
در ادامه همایش حدیثه شعبانی، توزیعکننده برتر بادران با حضور در جایگاه سخنران، خطاب به حاضرین در سالن تصریح کرد: در بازاریابیشبکهای باید با عشق کار کرد، موضوعی که اصلاً در سایر مشاغل تجربه نکرده بودم، برای همین در بازاریابیشبکهای با تمام وجود فعالیت میکنم. اگر هنوز برای حضور در نتورک دچار تردید هستید به آدمهایی رجوع کنید که این صنعت را درک کرده و آن را به شما معرفی کردهاند. بسیاری معتقدند که بازاریابیشبکهای روندی 6 ماهه است و من دقیقاً در همان ابتدای مسیر متوجه شدم که این صنعت قابلیتهای فراوانی دارد، به همین دلیل در فاصله کوتاهی تا کنکور دانشگاه تصمیم گرفتم، توانایی خود را در این صنعت اثبات کنم و وقتی که با رتبه 82 وارد دانشگاه شدم، همه بر این باور بودند که در صنعت نتورکمارکتینگ نیز موفق خواهم بود و مرا تشویق با ادامه مسیر کردند. تنها عامل موفقیت در بازاریابیشبکهای خودتان هستید، در زندگی موقعیتهای فراوانی وجود دارد و فقط کافی است که آنها را در اختیار بگیرید و هرگز زمان خود را بیهوده صرف نکنید و با تلاش زیاد در مسیر اهداف خود حرکت کنید. در شرکت شبکه بادران، بزرگ فکر کردن و بزرگواری را آموختم، چون با انسانهای بزرگی کار میکنم که مسیر را برای ما روشن میکنند و اگر آنها توانستند تمامی چالش را پشت سر بگذارند، پس ما هم میتوانیم به چنین جایگاهی دست پیدا کنیم، اما لازمه تمامی اتفاقات تغییر است.
مربع فروش
اشکان رفعتی دیگر توزیعکننده برتر بود که با حضور در جایگاه سخنران، خطاب به بازاریابان گفت: فروش یک نوع مذاکره محسوب میشود، اما چطور میتوان به صورت حرفهای در این حوزه موفق بود. اگر میخواهید فروشنده حرفهای باشید، باید توانایی صحبت با تمام ردههای سنی را داشته باشید. حرفهایها معمولاً چهل برابر بیشتر از مشتری در مورد محصول اطلاعات دارند و تنها در این صورت فرد توانایی فروش به هر رده سنی را پیدا میکند. واقعیت این است که شرایط بسیار تغییر کرده است و در دورهای زندگی میکنیم که فروشندهها به سراغ مشتری میروند. فروشنده حرفهای باید سبک زندگی و حتی پوشش متفاوتی داشته باشد و تنها با رفتار فروشنده حرفهای میتوانید پیشرفت را تجربه کنید و تصمیمات مقطعی، باعث ناکامی شما در این عرصه خواهد شد. به همین دلیل همیشه ابزار فروش را به همراه داشته باشید. امروزه کسی از شما محصول خریداری نمیکند، بلکه همه دنبال مزیت و یا ویژگی آن هستند. البته به نظرم این دوران را هم سپری کردهایم و همه نگاه میکنند که چقدر در فروش حرفهای هستید تا اطلاعات و آگاهی شما را خریداری کنند، به همین دلیل بستهبندی شکیل هم آن اثرگذاری گذشته را دیگر ندارد، پس برای دستیابی به موفقیت باید حرفهای باشید. اگر میخواهید در مذاکره پیروز باشید، باید رفتار حرفهای داشته و به تکنیکهای روز شناخت داشته باشید. تکنیک مربع فروش میگوید که فروشنده باید چهار ضلع داشته باشد. در مرحله اول باید استاد رابطهسازی باشد که در بازاریابیشبکهای به این موضوع زیاد پرداخته شده است. همچنین باید در محصول و خدمات کارآمد باشد، یعنی آگاهی و شناخت بالایی برای ارائه محصول داشته باشد. همچنین باید فرآیند فروش محصول را به خوبی بشناسد و در نهایت مهمترین مرحله اینکه باید نهاییسازی را به خوبی انجام دهد. برای موفقیت باید مذاکره را به چشم یک بازی نگاه کرد تا به راحتی دچار فراز و نشیب نشویم. فروش یک رخداد نیست، بلکه یک فرآیند است که با سپری کردن تمامی مراحل انجام خواهد شد. افکار در ذهن به دو بخش تقسیم میشوند؛ 5 درصد آنها به صورت کلام بیان میشود و بقیه به وسیله زبان بدن بروز میکند و معمولاً نمیتوان آن را کنترل کرد، بنابراین یکی از کلید واژههای موفقیت، زبان بدن است و دارای اهمیت بسیار زیادی است. پس فراموش نکنید که زبان بدن اعتبار بیشتری نسبت به کلام دارد و تمامی نتورکرها باید شناخت کافی نسبت به آن داشته باشند. تکنیک ماکتپروژه نیز از مواردی است که باید بازاریابان به آن توجه کافی داشته باشند. در این تکنیک فروشنده باید بگوید که آخر مذاکره چه اتفاقی خواهد افتاد، چون در این صورت احتمال همراهی خریدار تا پایان مرحله فروش بیشتر خواهد شد، پس برای همراهی مخاطبان این تکنیک را به خوبی اجرا کنید. مرحله بعد تکنیک اعتماد به من است که میگوید برای فروش محصول اگر از خریدار اطلاعات داشته باشید، درصد موفقیت بیشتر خواهد شد. یعنی در لحظه اول چگونه اعتماد طرف مقابل را جلب کنیم. هر احساسی را به طرف مقابل انتقال دهید، همان احساس را به شما برمیگرداند و دقیقاً مانند ورزش پینگپنگ است. نکته مهم دیگر اینکه در مذاکره کسی برنده است که بیشتر سؤال میپرسد و بیشتر سکوت میکند. اما تکنیک بعدی شبیهسازی نام دارد که معمولاً نتورکرها در آن مهارت کافی دارند. در فروش نکته مهم این است که اگر بتوانید نقطه مشترک با طرف مقابل را پیدا کنید، جلسه مذاکره یا فروش خیلی بهتر برگزار خواهد شد که رعایت این سه مرحله درصد موفقیت را دوچندان میکند.
وابستگی حسی
فرنود قنواتیان، توزیعکننده برتر بادران خطاب به بازاریابانی که از تمام ظرفیت خود برای این صنعت استفاده میکنند، تأکید کرد: در این جلسه تجربیات شخصی خود را مطرح خواهم کرد و امیدوارم که از آن استفاده لازم را ببرید. ما دائم از اطرافیان خود حسهای گوناگونی را دریافت میکنیم و همواره از ما خواسته میشود که مثبت فکر کنیم، تصویرسازی و یا رویاپردازی کنیم که اینها باعث موفقیت نمیشود. در این سه سالی که نتورک کار میکنم، وابسته حسی زیادی به کارهای سایرین داشتم، یعنی خیلی تحت تأثیر رفتارهای آدمها قرار میگرفتم و بیشتر درگیر نتایج و رفتار بقیه بودم و حسهایی که از آنها دریافت میکردم باعث عدم نتیجهگیری من میشد، ولی از زمانی پیشرفت من آغاز شد که وابستگی حسی خودم را نسبت به همه چیز قطع کردم. معتقدم نباید منفی و یا مثبت فکر کنیم. البته تکلیف فکر منفی که مشخص است، ولی جنگیدن برای فکر مثبت نیز انرژی زیادی از شما خواهد گرفت و معمولاً در انتها نیز اتفاقات خوبی نمیافتد. پس راه اول این است که کلاً هیچ حسی را از اطرافیان دریافت نکنیم، ولی این به تنهایی کافی نیست و باید با دو مورد دیگر همراه باشد. یکی اطمینان است، یعنی حسی دریافت نمیکنیم، ولی اطمینان داریم که در انتها اتفاق مورد نظر خواهد افتاد. نباید از بقیه انتظار داشته باشید و هرگز تنها روی یک نفر برنامهریزی نکنید و اطمینان داشته باشید که خداوند شما را یاری خواهد کرد. مشکل از جایی شروع میشود که با شنیدن کلمه نه حال بدی پیدا میکنیم، چون وابستگی حسی به شرایط و اتفاقات پیرامون داریم. گاهی آنقدر درگیر آینده میشویم که زمان حال را فراموش میکنیم و این باعث عدم نتیجهگیری میشود. باید پذیرش زمان حال را داشته باشیم، یعنی اطمینان داریم که اتفاق خوبی میافتد، ولی به جایگاه فعلی خود نیز توجه داشته و هرگز درگیر آینده نمیشویم. ما از آنجایی ضربه میخوریم که درگیر اهداف میشویم و فراموش میکنیم که در لحظه حال باید فعالیت کنیم.
توان و قدرت
سعید بختیاری، توزیعکننده برتر نیز خاطرنشان کرد: از 10 سالگی مشغول کار هستم و قصد دارم تجربیات خود را در این همایش به شما منتقل کنم. از ابتدا تمام آدمهای موفقی که میدیدم صبحها زودتر از سایرین از خواب بیدار شده و شبها دیرتر به منزل برگشتهاند و نسبت به سایرین بیشتر تلاش کردهاند و حالا هم در نتورک همین مسیر را طی کردهام. مدتی قبل به مقالهای برخورد کردم تحت عنوان تفاوت بین توان و قدرت. میخواهم بگویم چرا اضافهکاری باعث رشد میشود. توان آن چیزی است که امروز در داخل آن هستید و قرار نیست باعث پیروزی شما شود، ولی برای موفقیت باید بیش از حد توان فعالیت کرد که به آن قدرت میگویند. عدم موفقیت ما به این دلیل است که همیشه در حد توان گام برمیداریم، ولی برای رسیدن به موفقیت قدرت لازم است و باعث پیشرفت میشود. با افراد موفق اگر صحبت کنید حتماً خواهند گفت که در نقطهای بیش از قدرت خود تلاش کردهاند. اگر میخواهید رشد کنید، باید حتماً قدرت خود را افزایش دهید. در ادامه همایش مصطفی شیخ و حسین صادقی نیز برای حاضرین در سالن فرشتههای باد پیرامون فروش موفق و تکنیکهای آن سخنرانی کردند که بسیار مورد استقبال بازاریابان قرار گرفت.