اولین رسانه تصویری بازاریابی شبکهای ایران در بخش سی و ششم میزبان میعاد زندی، توزیعکننده ارشد شرکت شبکه بادران بود و به پرسشهای مطرح شده در زمینه نتورکمارکتینگ پاسخ داد که بدون تردید برای بازاریابان شبکهای جذاب خواهد بود.
احساس خود را از حضور در استودیو بادران Tvبیان کنید؟
از بهمن 92 که وارد شرکت شبکه بادران شدم تاکنون شاهد مراحل مختلف رشد این شرکت بودهام. در گذشته به خاطر دارم که ساختمان کوچکی در میدان هفتتیر تشکیل شده بود و بعد از مدت زمان کوتاهی، دفتر به مراتب بهتری در منطقه ستارخان افتتاح شد و این سیر تکاملی در نهایت به ساختمان فعلی رسیده است که دارای زیرساختهای بسیار ایدهآلی است و این روند باعث شده تمامی بازاریابها از انگیزه و روحیه بالایی برخوردار باشند. البته این پایان کار نبود و مدیران ارشد شرکت، پارک بسیار بزرگی را تهیه کردند که حتی سالگرد تأسیس شرکت یکبار طی مراسم باشکوهی در آن برگزار شد و اطمینان دارم هیچ شرکتی مانند بادران دارای چنین پشتوانههای قدرتمندی نیست و حتماً این اقدامات روی بینش بازاریابها تأثیر مثبت خواهد گذاشت. واقعیت این است که شرکت بادران در این 8 سال رشد بسیار زیادی داشته و حالا تجسم کنید در هشت سال آینده بادران در کجا قرار خواهد گرفت و فقط کافی است که همه ما پای ارزشهای خود ایستادگی کنیم تا به اهداف مورد نظر برسیم.
قبل از ورود به بازاریابی شبکهای چه فعالیتی داشتید؟
در سن 21 سالگی وارد شرکت معظم بادران شدم، البته در آن زمان فروشنده ساده در حوزه کتانی بودم و دقیقاً در همین حال و هوای سال نو بود که به این صنعت معرفی شدم، ولی متأسفانه در ابتدا مانند بسیاری از بازاریابهای ورودی جدید، این صنعت را جدی نگرفتم و اصلاً گمان نمیکردم که بتوانم مانند سایرین پیشرفت کنم، ولی با پشتکار مسیر را ادامه دادم.
چرا بازاریابی شبکهای را انتخاب کردید؟
در همان ابتدا با مفهوم تصاعد آشنا شدم که اصطلاحاً به هشتمین شگفتی جهان معرفی شده است. در همان دوران بعد از بررسیهای زیادی متوجه شدم که هر 5 حرف آن دارای مفاهیم بسیار کلیدی است. اگر در هر کسبوکاری زمان صرف کنید احتمال موفقیت ایجاد میشود، ولی بسیاری هستند با وجود زمان و تلاش زیاد بازهم به اهداف خود نمیرسند، چون مؤلفههای لازم را رعایت نمیکنند. تلاش زمانی نتیجه میدهد که با صبر و شکیبایی همراه باشد که البته تمرکز و عدم توجه به افراد منفی نیز بسیار قابل توجه است.
پارادایم شیفت دوم نتورکمارکتینگ میگوید شما در مجموعهای از افراد کار میکنید و هر چه سایر اعضاء بیشتر موفق شوند درصد دستیابی شما به اهداف مورد نظر نیز بالاتر خواهد رفت، به همین دلیل باید با عشق و علاقه برای سایر نفرات گروه فعالیت کنید. به غیر از تلاش، صبر، اراده و عشق که از مؤلفههای مهم موفقیت محسوب میشوند، باید عامل دلیل اجبار کننده نیز وجود داشته باشد که از همه مهمتر است، تمامی بازاریابها برای پیشرفت نیازمند عامل دلیل اجبار کننده هستند. اگر این فاکتورها را در کنار هم داشته باشیم صد درصد به تصاعد واقعی خواهیم رسید.
با افرادی که تجربهای در فروش ندارند، چه صحبتی دارید؟
واقعیت این است که بازاریابی شبکهای اصلاً ارتباطی به فروش ندارد، آن 5 فاکتوری که قبلاً به آن اشاره کردم هم هیچ ربطی به مهارت در فروش نداشتند، تنها عامل موفقیت در نتورکمارکتینگ حرکت مستمر است و باید به دید فرصت و هدیه در زندگی به آن توجه کرد، در واقع این سیستم میتواند سطح زندگی افراد را بالاتر ببرد. در بادران متوجه شدم که سال تولد مهم نیست، بلکه سال تحول اهمیت دارد و همچنین در این شرکت با واژه نگرش نیز آشنا شدم. بازاریابهای شبکهای برای دستیابی به اهداف موردنظر خود باید نگرشی مانند خلبانها داشته باشند، چون آنها برای بلند شدن از زمین، تمام قدرت موتورها را به کار میگیرند و بعد از بلند شدن، از بالا تمامی ساختمانها، کوچک دیده میشوند و دقیقاً نتورکرها نیز باید در ابتدای مسیر با تمام قدرت حرکت کنند و بعد از مدتی تمامی مشکلات آنها کوچک خواهد شد.
با چه افرادی میتوان در مورد نتورکمارکتینگ مشورت کرد؟
معتقدم سه دلیل باعث عدم موفقیت افراد میشود که شامل جدی نگرفتن، تردید داشتن و زمان صرف نکردن برای آموزش است که اینها موارد بسیار مهمی هستند. باید توجه داشته باشید که چه فردی را برای مشورت انتخاب کردهاید: پایینتر، همسطح یا بالاتر از شما هستند. با تأکید میگویم که همیشه با افراد بالاتر از خود مشورت کنید و از آگاهی و دانش آنها استفاده کنید، برای همین پیشنهاد میدهم که در تمامی سمینارها و جلسات آقای دکتر فریدون قربانیان و خانم مهندس سیده شهره موسوی شرکت کنید تا از دانش ارزشمند آنها بهرهمند شوید.
لطفاً کتابی را برای بازاریابها معرفی کنید؟
برای ورودیهای جدید کتاب شکست یا موفقیت در 90 روز نخستین بازاریابی شبکهای را معرفی میکنم.
صحبت پایانی؟
رهرو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود، رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود
برای موفقیت باید قدمبهقدم حرکت کرد و در این صنعت با جدیت، شرکت در دورههای آموزشی و حرکت مداوم به موفقیت خواهید رسید، پس این فرصت طلایی زندگی خود را از دست ندهید.