اولین رسانه تصویری بازاریابی شبکهای ایران میزبان محمد نجفی یکی از توزیعکنندگان ارشد شبکه بادران بود. وی به عنوان بازاریابی موفق با حضور در برنامه بادران تی وی از چالشها و موفقیتهای خود در طول مدت فعالیت نتورکمارکتینگ در شرکت شبکه بادران صحبت کرد که بدون تردید برای فرشتههای باد خالی از لطف نخواهد بود.
حس شما از حضور در استودیو بادران تیوی چیست؟
درود به بینندگان بادران تیوی و به همه افرادی که شرکت بادران را تا به اینجا رساندهاند. بادران همواره نگرش و برنامه مثبت بینهایت داشته و دارد؛ از انتخاب بادران احساس غرور میکنم و خیلی خوشحالم که امروز این کمپانی به جایگاه فعلی رسیده است و به دلیل برنامه مثبت بینهایتش، این نقطه از مسیر حتی میتواند ابتدای راهش تلقی شود.
قبل از ورود به بازاریابی شبکهای مشغول به چه فعالیتی بودید؟
قبل از ورود به شرکت بادران، نتورکمارکتینگ را بهصورت غیراصولی و باوجود خیلی از محدودیتها و بدون هیچ ابزار و آموزش مناسب، میشناختم. بهطورکلی و پیش از آشنایی اولیه من با نتورکمارکتینگ که مربوط به پیش از سال 1385 میشود، فعالیتهای مختلفی انجام دادم و در تمام مدت به دنبال فرصتی برای پیشرفت بودم تا به آرزوهایم برسم. بعد از سال 85 نیز مشاغلی مرتبط با رشته تحصیلیام( نقشهبرداری و عمران) انجام دادم. زمانی که در شرکت بادران بازاریابی شبکهای را شروع کردم، یکی از جذابیتهایی که باعث شد جدیت لازم را در این عرصه داشته باشم، این بود که جمعی از انسانهای متفاوت با مقصدی مشخص، همگی در کنار هم و در یک راستا حرکت میکنند. در بازاریابی شبکهای ابتدا باید هر فرد روی خودش کار کند و قسمت سخت بازاریابی شبکهای همین است، اما در شرکتهای دیگر وقتی به شما زمان مشخص برای کار کردن میدهند، ممکن است در آن برهه زمانی خاص نتوانید از تمام ظرفیتهایتان استفاده کنید.
از چه سالی وارد شرکت بادران شدید؟
از مهرماه 1392 وارد شرکت شبکه بادران شدم. در آن زمان همراه یکی از دوستان مشغول به فعالیتهای ساختمانی بودم و بازاریابی شبکهای در همان دوران به من معرفی شد. هیچ الزامی باید این کار نداشتم، ولی زمانی که بازاریابی شبکهای را انتخاب کردم، مطلق بر فعالیت در شرکت بادران تمرکز کردم.
آیا امکانپذیر است که بازاریابی شبکهای را در کنار شغل دیگری انجام داد؟
قطعاً امکانپذیر است. بازاریابی شبکهای میتواند شغل دوم باشد که پس از طی شدن پروسه زمانی لازم، این پتانسیل را دارد که به اولین ابزار برای رسیدن به دستاوردهای بزرگ تبدیل شود. اگر ما تمرکزمان را در چند بخش بگذاریم، میزان موفقیتمان را هم به همان نسبت با تقسیم درصدها در ابعاد مختلف دریافت میکنیم. اگر تمرکزمان صد در صد بر بازاریابی شبکهای باشد، در مدت زمان رسیدن به هدف تأثیر دارد. فرضاً چنانچه 50 درصد تمرکز ما به بازاریابی شبکهای باشد و 50 درصد معطوف به شرایط دیگری باشد، ما بازهم به موفقیت صددرصدی میرسیم ولی با پروسه زمانی طولانیتر.
چرا نتورک را انتخاب کردید؟
بازاریابی شبکهای، تجارت یا صنعتی است که طیف وسیعی دارد. من به دوستان میگویم که شما در بازاریابی شبکهای صرفاً پول درنمیآورید، بلکه موارد دیگری هم دریافت میکنید که ربطی به پول در آوردن ندارند. بازاریابی شبکهای امروزه بهعنوان پرقدرتترین و پرسرعتترین تجارت دنیا شناخته میشود. ما در زندگی فرصت زیادی نداریم که بتوانیم صرف به دست آوردن آرزوها کنیم و باید در این فرصت کوتاه اگر در صنعتی تلاشی داریم، اطمینان رسیدن به اهداف را هم داشته باشیم. بازاریابی شبکهای خصوصیاتی دارد که ما از طریق این عرصه میتوانیم به اهدافمان برسیم و از این نظر بازاریابی شبکهای منحصربهفرد است. در حال حاضر بازاریابی شبکهای به گفته خیلی از بزرگان بهترین شغل دنیاست و شرایط جایگزینی برایش نیست.
در مورد شرایط کار تیمی توضیح دهید؟
در هر زمینهای که بخواهیم تبدیل به یک تیم شویم، ابتدا باید شناخت خوبی نسبت به یکدیگر پیدا کنیم. این شناخت برمیگردد به قبل از جمعی که تشکیل دادهایم و سیگنالهایی که برای هم ارسال کردهایم. اگر ما سعی کنیم که خوب همدیگر را بشناسیم، بپذیریم که در کنار هم قدرت بیشتری داریم و درعینحال هم با خودمان و هم با مخاطبمان صداقت داشته باشیم، قطعاً به نتایج خوبی میرسیم.
اکثر اوقات صحبت کردن در باب چرایی حضور اشخاص کنار یکدیگر باعث میشود که بتوانند مقاصد مشخصی را بسازند و هم مسیر شوند. قسمت جذاب این هم مسیر بودن این است که خیلی از اوقات افراد در این راه دست هم را میگیرند. وقتی ما بدون هدف در مورد مبحثی صحبت کنیم، هیچ تأثیری ندارد، ولی اگر بستری فراهم شود که هدفمند مذاکره کنیم، قطعاً به نتایج بهتری میرسیم. امروزه شاهدیم که همین گفتگوهای صادقانه در شرکت بادران منجر به تشکیل چه گروههایی شده است و به دستاوردهای بزرگی رسیدهاند.
همه ما لایقیم که زندگی خیلی خوبی داشته باشیم و معنی واقعی زندگی را لمس کنیم. چنانچه این مفاهیم را درک نماییم، به سهولت با جمعی که کنارشان هستیم، هم مسیر و هم مقصد میشویم. به عقیده من، ما میتوانیم در این حوزه با اهداف متنوع گرد هم آییم و انگیزه روبهجلو بودن را داشته باشیم. ایمان و باور مطلق دو اصل موفقیت در بازاریابی شبکهای و هر تجارتی است.
لطفاً یک کتاب معرفی کنید.
از نظر من کتاب فراگیر و مناسب برای همه، کتاب حکایت دولت و فرزانگی است که هر بار میخوانم ولی بازهم به من کمک میکند.
صحبت پایانی؟
از همه دوستان درخواست دارم که جدیت بیشتری دراین صنعت داشته باشند و باایمان مطلق برای بهروزترین تجارت دنیا تصمیم بگیرند تا دستاوردهایی منحصربهفرد در نتورک مارکتینگ کسب کنند.