فقر دانش فناوری سد راه ورود زنان به کسبوکارهای مجازی
روزنامه ایران: زنان در هر جامعهای بخش عمدهای از نیروهای کار و مولد را تشکیل میدهند این موضوع که زنان بتوانند نقش مؤثرتر و فعالتری را در حوزه اشتغال و کسبوکارهای مختلف داشته باشند همواره محل بحث و گفتوگو بوده است.
به اعتقاد من شرایط همهگیری کرونا و محدودیتهای مختلف، در زمینه رعایت مسائل بهداشتی به خاطر پروتکلهای وضع شده ظرفیت و امکان جدیدی را به وجود آورد تا خیلی از مشاغل و کسبوکارها حتی در حوزه مردان نیز به دلیل همین شرایط به درون خانهها هدایت شود.
در همین دوره رویکرد و نگاه مردم به کسبوکارهای مجازی رشد فزایندهای داشته است و به عبارتی میتوان گفت که مردم به کسبوکارهای مجازی بیشتر اعتماد کردهاند و زنان که دارای قابلیتهای بسیاری در خیلی از مشاغل خانگی و کارگاهی هستند با بهرهگیری از این شرایط، فرصت را غنیمت شمرده و در فضای کسبوکارهای مجازی فعالتر شدهاند.
شاید پیشازاین محدودیتهای فرهنگی، خانوادگی و دارا بودن فرزند خردسال این امکان را از زنان تا حدودی سلب کرده بود اما با توجه به شرایط کنونی که مردم ترجیح میدهند در یک فضای رقابتی و متنوع نیازهای خویش را از طریق کسبوکارهای مجازی تهیه کنند، شرایطی برای حضور این قشر از جامعه مهیا و فراهم کرده است. از سوی دیگر بسیاری از خانوادهها با مشکلات اقتصادی و مالی دست به گریبان هستند و حضور زنان با ظرفیت بالا و ارزشمند میتواند تا حدودی التیامبخش شرایط سخت امروز خانوادهها باشد.
من این نگاه را که زنان کمتر از مردان در فضای مجازی فعال هستند، قبول ندارم. اتفاقاً زنان جامعه ما بهویژه در سالهای اخیر نقش و سهم عمدهای را از جهت حضور در فضاهای مجازی داشتهاند و امروز تقریباً در تمامی مشاغل دختران و زنان در تمامی سطوح سنی و بخصوص ردههای نوجوان تا میانسال از این ظرفیت نهایت بهره و استفاده را میبرند و داشتن تلفن همراه هوشمند برای بسیاری از مشاغل و فعالیتها و برنامههای جنبی به عنوان یک ضرورت جدی مطرح است اما اینکه چقدر از این گذراندن وقت در فضای مجازی در راستای رشد و کسب اطلاعات جدید، روز و مفید باشد نه تنها در مورد زنان، بلکه در مورد مردان نیز صادق است بنابراین جامعه هرچقدر از فهم و کمال بیشتری برخوردار شود، رویکرد جدیتری به دریافت اطلاعات مهم و اساسی در بخشهای گوناگون را از فضای رسانههای مجازی درک میکند شکلگیری و ایجاد گروههای مختلف با رویکرد تخصصی در فضای مجازی بخش عمدهای از توجه جامعه به رسانههای نوین است.
به نظرم برجستهترین چالشهای فراروی زنان؛ آموزش، کسب مهارت و دانش در حوزه فناوری اطلاعات است. زنان باید با تعمیق شناخت و بینش بیشتر نسبت به کسبوکارهای حوزههای مجازی، سهم بیشتری را مطالبه کنند موضوع جنسیت در این بخش از کسبوکار نمیتواند به عنوان یک مانع جدی در مسیر زنان قرار گیرد و طبیعی است که در گذر زمان و بالا رفتن سطح آگاهیها و فرهنگسازی بیشتر جامعه و بهتدریج میتوان تمامی چالشهای این حضور را کمرنگ کرد و از بین برد. اینگونه فعالیتها یقیناً مستلزم داشتن یک خودباوری اصولی و درک عمیق نسبت به نوع فعالیت است. ضمن اینکه باید اذعان کرد که چالشهای حضور زنان در عرصه کسبوکارهای مجازی بسیار کمتر از حضور فیزیکی در حوزههای گوناگون برای زنان است.
موضوع خودباوری و بالا بردن اعتمادبهنفس در زنان، توجه به آموزش و کسب مهارتهای تخصصی و دانشهای موردعلاقه، حمایت جدی تشکلها و سازمانهای مردم نهاد(سمنها)، رویکرد جدیتر مدیران سطوح مختلف از حضور زنان، وضع قوانین و مقررات تسهیلکننده، حمایت و پشتیبانی مالی با تخصیص اعتبارات موردنیاز برای راهاندازی کسبوکار و ایجاد بسترهای حمایتی همچون ایجاد و گسترش کارگروه کسبوکارهای مجازی زنان در اتحادیه از جمله نکات کلیدی و مهمی است که میتواند بسترحضور زنان را بیشتر و گستردهتر کند.
شهره موسوی (مدیرعامل شرکت شبکه بادران گستران)
لینک خبر