چاپ دوم کتاب چرا بازاریابی شبکهای، چرا بادران بعد از انجام مراحل قانونی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دریافت مجوزهای لازم در 10هزار نسخه به منتشر شد. این کتاب در قطع پالتویی در پاییز 1399 به چاپ دوم رسید که نویسندگان آن آقای امیرحسین جنتی و خانم مرال سلطانی میرزایی هستند و در انتشارات شرکت شبکه بادران(باما) به مرحله چاپ دوم رسیده است. به همین دلیل گفتگویی را با نویسندگان این کتاب انجام دادهایم که بدون تردید برای بازاریابها و نتورکرها جالب خواهد بود.
آقای امیرحسین جنتی به چه دلیل تصمیم به تألیف کتاب گرفتید و چقدر زمان صرف آن شد؟
مهمترین دلیل تألیف کتاب چرا بازاریابی شبکهای چرا بادران، احساس نیازی بود که برای ورودیهای جدید بازاریابی شبکهای احساس میکردیم. آنها نیاز به منبعی پایهای داشتند، تا زمان ورود به این صنعت با اطلاعات جامع و دانش نتورکمارکتینگ آشنا شوند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم که این کتاب را جمعآوری کنیم. واقعیت این است که خود را بادرانی میدانیم و معتقد هستیم این شرکت منشأ بازاریابی شبکهای علمی، اصولی و قانونی در ایران است و آقای دکتر قربانیان و خانم مهندس موسوی را پدر و مادر صنعت نتورکمارکتینگ در کشور میدانیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که کتاب چرا بازاریابی شبکهای چرا بادران را به رشته تحریر درآوردیم. این ایده یک سالی در ذهن ما بود و بعد از سخنرانیام در سمینار نتورک همدان(1397) کمکم تصمیم به نوشتن مطالب کردم و بعد از چند ماه این کار به پایان رسید که در مرحله نخست به تیراژ 500 نسخه چاپ شد و بعد از دریافت بازخورد بسیار عالی آن، در شرایط کنونی 10 هزار نسخه چاپشده است.
میزان استقبال بازاریابان از این کتاب چگونه بوده است؟
استقبال بسیار خوب بود، چون برای ورودیهای جدید این امکان فراهم شده تا در ابتدای فعالیت نتورکمارکتینگ اطلاعات و آگاهی خود را در حوزه این صنعت افزایش دهند. در این کتاب اطلاعات جامع و کاملی وجود دارد که به دوستان کمک زیادی میکند و امیدوارم در سالهای آینده این کتاب را بیشتر سازماندهی کرده و مطالب علمی و کاربردی آن را افزایش دهیم. به شدت این کتاب میتواند برای ورودیهای جدید و افراد تازهکار مفید باشد و البته معتقدم که دوستان قدیمی هم میتوانند از این کتاب ایدههای خوبی را بگیرند و از مطالعه آن استفاده کنند. واقعیت این است که هدف ما از جمعآوری این کتاب اطلاعرسانی به ورودیهای جدید است، یعنی افرادی که با واژهها و روش نتورکمارکتینگ تازه قصد آشنایی دارند که به آنها کمک زیادی خواهد کرد.
با توجه به اهمیت مطالعه در نتورکمارکتینگ فکر میکنید تألیف این کتابها چقدر اهمیت دارد؟
در کشورمان اکثر کتابهای نتورکمارکتینگ ترجمه هستند که البته کاربردهای بسیاری هم دارند و ما با همین کتابها رشد کردهایم، ولی با قوام یافتن این صنعت در کشور نویسندگان زیادی در حال تألیف این چنین کتابهایی هستند و با این روند در آیندهای نزدیک شاهد بومیسازی این صنعت در ایران خواهیم بود. در این حوزه مطالعه و دانش کافی در موفقیت نقش بسیار مهمی را ایفا میکند برای همین به تمامی دوستان پیشنهاد میکنم که حتماً مطالعه روزانه را در برنامه خود داشته باشند. در برنامه فجر بادران(ایزدشهر) قرار شد کتاب به زبانهای انگلیسی، عربی و روسی ترجمه شود. از این طریق دوستانی که در کشورهای همسایه حضور دارند با بادران و بازاریابی شبکهای بیشتر آشنا خواهند شد و این اتفاق جزء اولویتهای ما محسوب میشود.
نقش انتشارات باما در توسعه دانش نتورکمارکتینگ چگونه است؟
انتشارات باما یکی از ارکان بزرگ شرکت شبکه بادران محسوب میشود که فعالیت بسیار حرفهای را انجام میدهد و با این روند بدون تردید انتشارات باما در آینده یکی از برندهای معتبر انتشار کتابهای علمی و حرفهای بازاریابی شبکهای کشور میشود و از این بابت خدا را شکر میکنم و امیدوارم که در آینده شاهد شکوفایی هر چه بیشتر کتابهای نتورک در کشور باشیم. همچنین کتاب دوم به نام شروع صحیح در بازاریابی شبکهای و شروع صحیح در بادران است که این کتاب در سال 1400 در اختیار دوستان بازاریاب قرار خواهد گرفت. در کتاب میگوییم افراد تازهوارد چگونه باید شروع حرفهای، صحیح، علمی و اصولی داشته باشند.
اما خانم مرال سلطانی در خصوص این کتاب توضیحاتی را ارائه داد.
به چه دلیل تصمیم به تألیف این کتاب گرفتید؟
در حوزه بازاریابی شبکهای جای کتابی متناسب با فضا و قوانین کشور واقعاً احساس میشد، برای همین تصمیم به جمعآوری اطلاعات و تألیف کتاب گرفتیم که بسیار مورد استقبال نیز قرار گرفت. زمانی که این کتاب در مرحله چاپ آزمایشی قرار گرفت، بسیاری از بازاریابها و همکاران از آن استفاده کردند که این قضیه ما را بسیار امیدوار کرد و تصمیم به چاپ دوم کتاب را گرفتیم. جامعه هدف ما در این کتاب ورودیهای جدید است و بدون شک همکاران قدیمی نیز میتوانند از این کتاب برای جلسههای معارفه و پیگیری استفاده کنند. بسیار دیده شده که ورودیهای جدید با اطلاعات نادرست و ناقص روبرو شدهاند که کتاب چرا بازاریابی شبکهای چرا بادران میتواند کمک زیادی به این قشر کند. معتقدم بخشهایی که در این کتاب عنوانشده در تصمیمگیری صحیح افراد بسیار تأثیرگذار است و میتواند در شفافسازی این صنعت کمک زیادی کند.
چه برنامهای برای آینده دارید؟
بازاریابی شبکهای حرفه انتقال اطلاعات و آگاهی است و هر چه این جریان بیشتر باشد، قطعاً موفقیت افراد نیز بیشتر خواهد شد چون هرقدر که افراد رشد میکنند، به همان نسبت اطلاعات نیز بیشتر میشود، به همین دلیل در صنعت نتورکمارکتینگ مطالعه نقش کلیدی و مهمی را ایفا میکند. با توجه به اهمیت مطالعه تصمیم داریم در سال 1400 این کتاب را به زیانهای انگلیسی، روسی و عربی ترجمه کرده و در اختیار سایر کشورهای همسایه قرار دهیم و درواقع میخواهیم این کتاب را بهعنوان کالای بادران به سایر کشورها صادر کنیم. دراینبین نقش انتشارات باما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و امیدوارم این کتاب دروازهای باشد، برای شروع چاپ کتابهای خیلی بیشتر در زمینه نتورکمارکتینگ و این موضوع ما را نسبت به آینده بسیار دلگرم میکند و باعث شده در برنامه خود تألیف کتاب دوم را هم داشته باشیم.
صحبت پایانی؟
با تألیف این کتاب به قدرت قلم و اهمیت آن یکبار دیگر پی بردم و از همه دوستان میخواهم که جسارت به خرج داده و هدفها را یادداشت کنند، چراکه هر هدفی را که قبلاً یادداشت کرده بودم به واقعیت پیوست و به قول نتورکرها ویژنها تیک خورد و در نهایت برای مدیران ارشد شرکت بادران آرزوی سلامتی و موفقیت میکنم.