شرکت شبکه بادران با تأسیس کارخانههای مختلف و با تولید محصولات باکیفیت ایرانی ضمن اشتغالزایی درحرکت چرخه اقتصاد کشور نقشی مهم را ایفا کرده است. یکی از کارخانههای فعال شرکت شبکه بادران در حوزه مواد غذایی، ژوانی نام دارد که محصولات غذایی خود را باکیفیت بالا و حداقل قیمت بهصورت مستقیم در اختیار مصرفکنندگان و توزیعکنندگان قرار میهد. به همین منظور گفتگویی را با آقای مهندس امید فتحی، مدیر کارخانه ژوانی انجام دادهایم که بدون تردید برای بادرانیهای عزیز جالب و جذاب خواهد بود.
کارخانه ژوانی از چه تاریخی افتتاح شد و چه نوع محصولاتی را تولید میکند؟
کارخانه صنایع غذایی شرکت بادران در اواخر سال 1393 باهدف تولید محصولات باکیفیت غذایی خریداری گردید و پس آن اقدامات لازم در خصوص بازسازی سالنهای تولید، نصب ماشینآلات صورت پذیرفت. لازم به ذکر است که اخذ مجوزهای تولید حدود 2 سال به طول انجامید. در شرایط کنونی کارخانه ژوانی با تولید مواد غذایی باکیفیت و قیمتی مناسب محصولات خود را بهصورت مستقیم در اختیار مصرفکنندگان و توزیعکنندگان قرار میدهد.
چه زمانی هدایت کارخانه را بر عهده گرفتید و چه اهدافی را دنبال میکنید؟
از ابتدای سال جاری با توجه به بررسیهای انجامشده، فعالیت خود را در مجموعه معظم بادران آغاز نمودهام و البته همانطور که میدانید، مدیر کارخانه نقش کلیدی در سازمانهای تولیدی از مرحله دریافت سفارش مشتری، همچنین از واحد فروش تا مرحله برنامهریزی و تولید محصولات درخواستی تا تحویل محصول به مشتری را بر عهده دارد. لذا سیاست مبنی بر این بوده است که با گرد همآوری یک تیم متخصص و کارآمد در زمینه فنی و مهندسی این مسوولیت را به همراه تیم مدیریتی اداره نموده و تمرکز خود را در راستای بهبود عملکرد و تأمین هر چهبهتر و بیشتر اقلام اولیه کارخانه قرار دهم.
در خصوص تنوع و نوع محصولات توضیح دهید؟
کارخانه ژوانی با تمرکز بر تولید انواع چای و تیبگ با طعمهای مختلف و همچنین چای کلاسیک بخشی از نیاز جامعه در این راستا را تأمین مینماید. علاوه بر آن انواع مختلف عرقیات گیاهی مخلوط با خواص درمانی بسیار عالی را با بهترین کیفیت مواد اولیه که از نقاط مختلف ایران تأمین میشود، تولید میکند. ایران کشوری با پیشینه درمانی گیاهی بسیار کهن است و مردم ایران علاقهمند به استفاده از انواع دمنوشهای مختلف نظیر آویشن، نعناع، پونه، چای ترش و ... برای کمک به درمان بیماریهای خود هستند که بدینجهت کارخانه غذایی شرکت بادران این اقلام را باکیفیت بسیار بالا و با طعمهای بینظیر و فرمولاسیون منحصربهفرد خود، تولید مینماید.
محصول خاص کارخانه غذایی بادران نوشیدنی تخمیری بیوتی کامبوچا است. نوشیدنی کامبوچا ۲۲۰ سال قبل از میلاد در چین (منچوری: منطقهای واقع در شمال کشور چین) مورد مصرف داشتهاست و سپس از راه خطوط بازرگانی به روسیه و کشورهای اروپای شرقی انتقال یافته و در آنجا عمومیت پیدا کرد. قبل از جنگ جهانی دوم استفاده از آن بسیار رواج یافت ولی، در زمان جنگ به دلیل کمبود مواد اولیه موردنیاز تولید کامبوچا متوقف شد. این نوشیدنی شامل ویتامینهای گروه Bو اسیدفولیک و همچنین دارای اسید اوسنیک است که خواص ضد باکتریایی دارد. لازم به ذکر است، ازآنجاکه شکر و کافئین مورداستفاده در این نوشیدنی به مصرف قارچ برای تولید فرآیند تخمیر میرسد، نوشیدنی در پایان کار هیچیک از این موارد مضر را دارا نیست.
جایگاه محصولات بادران در بازارهای داخلی و خارجی چگونه است؟
شعار و هدف شبکه بادران گستران تولید و توزیع محصولات باکیفیت ایرانی است. با توجه به این مطلب لازم به یادآوری است که اکثر چایهای وارداتی حاوی رنگهای خوراکی برای تولید استفاده از رنگ قرمز آلبالویی در محصولات است که برخی شرکتهای داخلی نیز برای جذب بازار از این روش غیراستاندارد استفاده مینمایند. لذا کارخانه غذایی بادران از مواد اولیه باکیفیت و همچنین چای باکیفیت و منحصربهفرد باغهای شمال برای تولید محصولات خود استفاده مینماید که باعث جلب رضایت مشتریان فهیم و دانا در طول سالها فعالیت گردیده است.
افق رشد و پیشرفت کارخانه ژوانی و شرکت بادران را چطور ارزیابی میکنید؟
صنایع غذایی را میتوان یکی از مهمترین بخشهای صنعت تمام کشورها دانست که ارتباط مستقیم با امنیت غذایی جامعه دارد و کمبود منابع غذایی و افزایش جمعیت، توسعه این بخش را ضروری میسازد. بنابراین ایجاد و توسعه صنعت غذا بهمنظور تحقق نسبت امنیت غذایی، اشتغالزایی، افزایشصادرات، افزایش ارزشافزوده و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
صنایع غذایی و آشامیدنیها به دلیل اهمیت آنها یکی از دلایلی است که موجب شده تا همواره از این صنعت بهعنوان صنعتی جذاب برای سرمایهگذاران نامبرده شود، صنعتی که سهم بالایی در اشتغالزایی به خود اختصاص داده و توانسته جایگاه قابلتوجهی در رشد بخش صنعت داشته باشد.
نوآوری و بهبود بستهبندی و کیفیت بالاتر و مهمتر از آن کاهش قیمت تمامشده محصولات ازجمله عوامل حضور برند B.U.T و ژوانی بازارهای خارجی است. در این میان این نکته نیز حائز اهمیت است که بتوانیم بازارهای منطقه و فراتر از آن را بهدست گیریم و باتمام توان تلاش کنیم که نقش مفیدی در صنعت غذایی کشور داشته باشیم.
آیا تحریمها در تولیدات کارخانه ژوانی مؤثر بوده است؟
تحریمها یکی از عمده چالشهایی است که صنعت غذا را مانند سایر صنایع درگیر کرده است، چراکه برخی از ملزومات بستهبندی تجهیزات و ماشینآلات موردنیاز تولید از طریق واردات تأمین میشود و اعمال تحریمهای جدید از یکسو و افزایش نرخ ارز موجب شده تا در این بخش کل صنایع کشور با مشکلاتی مواجه شوند.