مایکل یوجین پورتر،استاد دانشگاه اسقف ویلیام لارنس در موسسه استراتژی و رقابت در دانشگاه کسب و کار هاروارد است.او از افراد برجسته در زمینه استراتژی رقابتی و توسعه اقتصاد ملت ها، ادیان و مذاهب است.
مایکل پورتر، در مورد نتورک مارکتینگ و همین طور بازاریابی تحقیقات وسیعی را انجام داده و البته به نتایج قابل قبولی نیز دست یافته است. او معتقد است که در دنیای امروز اقتصادهایی موفق می شوند که همپای زمان رشد کرده و از پوست سنتی و قدیمی خود خارج شده اند.
مایکل یوجین پورتر، در کتاب استراتژی رقابتی خود گفته:کشورها همواره تلاش می کنند با استفاده از منابع و پتانسیل های موجود اقتصاد خود را به حرکت درآورند. ولی امروزه این موضوع تغییر کرده و کشورهایی که ابتدا بازار را به خوبی شناسایی کرده و بعد متناسب آن تولیدات خود را برنامه ریزی می کنند به مراتب از پایه های قدرتمندتری برخوردار هستند و در این بین بازاریابی شبکه ای نقش بسیار مهمی در ایجاد اشتغال و تولید بازی می کند.
وی در پایان افزود: اقتصاد کشورها باید کوچک و چابک باشد تا با تغییر نیازهای بازار، بلافاصه خود را با شرایط وفق دهند و این مهمترین ویژگی اقتصادهای پایدار محسوب می شود و در واقع بخش خصوصی می تواند در این زمینه نقش کلیدی ایفا کند.